Урок з художньої культури в 9 класі
Архітектура - кам'яний літопис світу
МЕТА УРОКУ: 1) сформувати уявлення про архітектуру як вид мистецтва; 2) познайомити з особливостями мови цього виду мистецтва; 3) познайомити з видами архітектури залежно від функціональної спрямованості; 4) формувати вміння аналізувати твори архітектури, використовуючи мистецтвознавчу термінологію; 5) дати поняття архітектурного ансамблю; 6) розвивати вміння встановлювати зв'язок між архітектурним об'ємом і характером його сприйняття людиною, між окремою архітектурною спорудою й довкіллям; 7) розвивати конструктивне і проектне мислення учнів; 8) виховувати естетичний смак, прагнення змінювати навколишню дійсність за законами краси.
ОЧІКУВАННІ РЕЗУЛЬТАТИ
Попрацювавши з матеріалами дистанційного уроку ви навчитеся:
- характеризувати архітектуру як вид мистецтва;
- аргументувати межі її образотворчих можливостей;
- установлювати зв'язки архітектури з іншими видами мистецтва, відзначати їхню специфіку;
- розрізняти види скульптури;
- зможете наводити наочні приклади різних будівель;
- матимете уявлення про основні особливості архітектурного ансамблю;
- аналізувати характер зв'язку різних споруд із навколишнім простором, ландшафтом;
- самостійно виконувати проект (ескіз, малюнок, креслення) споруди.
- Опрацюйте поданий матеріал.
- Дайте відповіді на запитання.
- Перегляньте матеріали, поданні в ссилках.
- Виконайте подані завдання.
- Перевірте свої знання за допомогою тестування.

- До яких видів мистецтва належить архітектура просторових чи часових?
- Назвіть особливості архітектури, що підтверджують вашу точку зору.
- Як давно, на ваш погляд, людина почала щось будувати?
- Звідки давні люди брали приклади будівель? Чи могли вони їх десь побачити («підглянути») у, скажімо так, готовому вигляді, поданому самою природою?
- Чи можна сказати, що в архітектурі людина повторює природу?
- Чи здатна архітектура, як, наприклад, усі інші види мистецтва, розповісти про щось, зображувати якісь дії, події, явища?
- Чи можна архітектуру віднести до образотворчого мистецтва?
- Що зображає архітектура?





а) Промислова архітектура складається із засобів виробництва. До неї належать будівлі заводів, фабрик, електростанцій та
ін.
Фабрика "Рошен" (місто Київ)
Чорнобильська атомна електростанція
б) Цивільна архітектура охоплює матеріальні засоби існування. людського суспільства. Це житлові будинки, громадські будівлі.
Київський оперний театр
в) Ландшафтна архітектура пов'язана з організацією садово-паркового простору. Це міські сквери, бульвари й парки з «малою» архітектурою — альтанками, містками, фонтанами, сходами.
Парк "Софіївка"
г) Містобудування охоплює створення нових міст, селищ і реконструкцію старих міських районів. Містобудівник повинен вибрати територію, з'ясувати, де розмістяться житлові, громадські чи промислові зони і транспортні магістралі, що зв'язують їх, передбачити можливість подальшого розширення міста. Він повинен подумати і про красу майбутнього міста, збереження історичних пам'ятників, місце нових міських ансамблів. Одним з основоположників сучасного містобудування вважається Ле Корбюзьє. Йому належить велика кількість містобудівних проектів (1922-1945), у яких утілена ідея «вільного міського плану», або «зеленого міста» («Променисте Місто» — за Ле Корбюзьє) — ідея, що була доволі поширеною в другій половині XX ст.
Місто Київ
д) Сакральна архітектура (від лат. засгаїіз — «священний», такий, що має святість, визнається божественним) — пов'язана зі створенням різних культових будівель, наприклад капищ, молитовень, вівтарів, храмів, монастирів та ін. їхня конструкція в будь-якій культурі завжди базується на основі міфологічних і/чи релігійних уявленнях про форми і простір світу, його гармонію, упорядкованість, пропорційність. Особлива геометрія форм у цих будівлях символічна і розуміється як образ упорядкованого Всесвіту порівняно з хаосом. Наприклад, сакральна геометрія єгипетських пірамід, індійських храмів.
Софіївський собор у місті Києві
Архітектура тісно пов'язана з різними видами мистецтва, іноді спирається на їхні можливості, але створює свій образ. Знання багатьох галузей науки, у тому числі тих, з якими тісно пов'язана архітектура, постійно розширюються. З'являються нові синтетичні матеріали, які становлять новий арсенал архітектури. Архітектор повинен обов'язково знати їхні властивості, будівельні можливості. Нові проблеми й завдання архітектури багато в чому визначаються високими темпами соціального й технічного прогресу. Архітектура повинна створюватися з урахуванням наукового прогнозу й передбачати можливість функціональних змін. Зв'язок архітектури із суспільством, культурою, епохою свідчить про її важливі культурні функції. Архітектор виконує замовлення суспільства й завжди відповідає перед ним за свою споруду. Тому не випадково найбільша кількість нереалізованих проектів саме, архітектурних.
ПОПРАЦЮЙ ТВОРЧО!
Підбери фотоматеріал для характеристики різних видів архітектури, підготуй їх презентацію.

Підготуй запитання до переглянутого відеоматеріалу, які допоможуть твоєму товаришу краще засвоїти даний матеріал, запиши їх у робочий зошит.

Опрацюй матеріал про будівельні матеріали архітектури
Кожен будівельний матеріал — дерево, камінь, залізо, скло — має свою мову, не лише зовні виглядає інакше, але й диктує архітектурі свої специфічні вимоги, допомагає або заважає архітекторові вирішити своє завдання. Архітектор має зважати на ці природні якості матеріалу й прагнути до їх цілісного використання. Художня дія матеріалу в архітектурі заснована насамперед на його кольорі й на обробці його поверхні: Подібно до того, як масляна фарба, темпера чи акварель важливі для живописця своїми образотворчими можливостями, так і архітектор бачить приховані в матеріалах оптичні чи дотикові властивості. Він їх розкриває, видозмінює, перевтілює, підпорядковує статичну масу матеріалу своїм динамічним цілям. Кожен художній стиль по-своєму реалізує природні якості матеріалу.
Матеріал |
Особливості |
Дерево: - давній матеріал; - використовують, коли не мають інших матеріалів (західне раннє середньовіччя), коли дерева багато (Давня Русь), коли на території відбувається багато землетрусів (Японія) |
— Може бути міцним і м'яким, довгим і коротким; - масштаб будови, принципи його конструкції і характер його декоративних елементів; - дає можливість гострого і м'якого моделювання форм, для підкреслення маси (кутів, граней); - дозволяє різну міру шліфування; - гра світлотіні на поверхні; - у плані забезпечує і глибокі виступи, і широкі, рівномірні площини; - є органічним в інтер'єрі |
Цегла (найбільш обмежений і однобічний за своїми конструктивними та експресивними можливостями матеріал): - сирець — висушений на сонці; обпечена цеглина, іноді вкрита кольоровою глазур'ю |
— Мала гнучкість, стриманість; — форма паралелепіпеда, гострі грані; — у цегляній архітектурі не дуже популярна колона цегляна архітектура тяжіє до арки, склепіння; — дрібність об'єму; цегляна архітектура уникає карнизів, що далеко виступають, і глибоких жолобів; — простота контурів споруд, їх широкі площини і замкнуті маси; — за кольором має різні відтінки багата орнаментальна й колористична гра поверхні; — можливість різноманітної кладки; — гра швів на поверхні створює своєрідну динаміку цегляної стіни; — легко вкривається штукатуркою; — можливість орнаментації стін |
Камінь: а) граніт — важко піддається шліфовці мало придатний для тонкого орнаменту; б) вапняк — гнучкіший (особливо мармур); в) піщаник — найм'якіший в обробці |
— Монументальний; — важкий; — кам'яній архітектурі властиві горизонтальні перекриття (Єгипет, Греція); — різний ступінь міцності і доступності при обробці; — різна форма блоків; — характер кладки — самостійний виражальний засіб |
Залізо (початок використання в архітектурі — XIX ст.), його види: а) чавун — витримує тільки вертикальний тиск згори; зазвичай застосовують у вигляді вільних опор; б) лите ковке залізо — витримує тиск згори, бічний тиск і розтягування - застосовують у вигляді балок при перекритті простору; в) сталь — відрізняється найбільшою міцністю та еластичністю - найбільш пристосована для широкого тиску арок і склепінь |
— Міцне й надійне; — використовується за принципом стійок; — вимагає точних розрахунків; напрямки й перетини брусків часто робляться механічними лаконічність і стриманість форм |
Бетон (суміш цементу, води, піску й дрібного каміння): — використовували вже римляни; винахід сучасного бетону сягає 20-х років XIX ст. |
— Заливається в дерев'яну форму; — цілковита однорідність стіни, вільна від швів); — міцність; — довговічність |
Залізобетон (поєднання арматури й бетону), або т. з. армований бетон: — уперше використовував французький архітектор Огюст Перре |
— Здатність матеріалу до розтягування; — конструктивна гнучкість і витривалість; — здатність комбінувати елементи, що виступають, і різні маси, що нібито висять у повітрі; — створення грандіозних просторових вражень); — компактність; — може обходитися майже без стін; — не потребує капітелей для колон; — наявність зв'язку складових, їх пружність; — можливість перекривати величезні простори в мостах, фабриках, вокзалах, ангарах |
Скло (часто в поєднанні з арматурою): — до XV ст. використовувалося тільки для церковних і монастирських вікон, вітражів; — з XIX ст. — самостійний матеріал архітектури |
— повністю пропускає світло; — перешкоджає доступу вітру; — потребує обрамлення |
Опрацюй матеріал про порядок роботи архітектора

Отже, нам відомі матеріали та їх можливості.
Тепер визначимося з порядком роботи архітектора:
- Призначення споруди, вибір типу будівлі, урахування думки замовників, пошук образу майбутньої будівлі.
- Знайомство з місцем зведення споруди.
- Вибір матеріалів відбувається з урахуванням усіх попередніх показників. Також залежно від типу споруди на нього впливає вартість матеріалів, їхня міцність, довговічність і здатність створення не лише раціональної конструкції, але й естетичного враження.
- План, тобто горизонтальний розріз будівлі, дає змогу встановити напрямок, товщину стін, довжину просторів (також підлоги та стелі), У ньому визначається розташування вікон, дверей, сходів. План указує на характер покриття (купол показується кругом, склепіння — схрещеними прямими). Якщо розташування простору змінюється від поверху до поверху, то для графічного опису будівлі потрібно декілька планів. Подовжній і поперечний розрізи визначають вертикальні відношення будівлі, тобто висоту поверхів, вікон, дверей, сходів, а також тощцину підлог і стель. Для фіксації зовнішнього вигляду будівлі застосовують вертикальну проекцію, тобто абстрактний (без перспективи) малюнок переднього й бічного фасадів, що визначає загальний силует будівлі, розділення мас та ефекти світлотіні від частин фасаду, що виступають. Крім того, для точного визначення деталей будівлі — карнизів, капітелей тощо — роблять їх малюнок у натуральну величину. Загальний вигляд будівлі і його зв'язок із навколишнім середовищем демонструють у перспективних видах із різних кутів зору і в моделях.
ПОДУМАЙ!
Дай письмові відповіді на поставлені запитання.
- Чому перед плануванням будівлі архітекторові треба вивчати місце його майбутнього зведення?
- Як визначають характер будівлі такі чинники:

ПРАКТИЧНА РОБОТА
«Читання плану споруди»
Перегляньте відео про відому в світі архітектурну споруду, розкажи про неї якомога більше, виходячи з особливостей плану, спробуйте намалювати план споруди:
Прочитай поданий текст, випиши головне, поясни значення понять "фундамент", "опора", "стовп", "колона", "перекриття". Які є різновиди перекриття?
Елементи архітектурної конструкції можна розбити на чотири основні групи:
- Основа будівлі — її фундамент.
- Опори (несучі частини) — колони, стовпи.
Стовпи мають грубі форми, не звужуються догори, не мають канелюр, більше пов'язані зі стіною. Стовп спочатку був задуманий у кам'яній брилі або кам'яній кладці (а прообраз колони — стовбур дерева). Особливо наочним є контраст колони і стовпа, їх можна спостерігати в римській архітектурі, у якій часто застосовувала подвійну конструкцію, до того ж арки спиралися на стовпи, тоді як колони підтримували горизонтальні перекриття. Яскравим прикладом є Колізей.
Найбільш популярною формою опори (особливо в епохи класичного стилю) є колона — тобто кругла, циліндроподібна опора. Вона може стояти вільно або притулятися до стіни. Імовірно, первісна форма колони виникла в дерев'яній конструкції і звідти була перенесена в кам'яну архітектуру. Складовими колони є база, стовбур (який зазвичай складається з певної кількості циліндрів) і капітель.
Прадавні зразки кам'яних колон було знайдено в Єгипті. Уже могилу фараона Джосера (на початку III тис. до н. е.) прикрашали колони з рослинними капітелями, а з середини III тис. до н. е. колона стала одним із найулюбленіших мотивів єгипетської архітектури. У єгипетській кам'яній колоні особливо яскраво виявляється зв'язок архітектури з природним світом. Майже всі капітелі мають рослинні образи, такі як блакитний і білий лотос, папірус і пальма, ж:мут зв'язаних стебел папірусу. В уявленнях єгиптян колона втідювала в собі справжню рослину (як і підлога храму видавалася єгиптянинові схожою на розливи Нілу, а стеля — на зоряне небо). Це закономірно, адже роль єгипетської колони не така, як грецької. Завдання єгипетської колони не стільки підтримувати, нести на собі перекриття, скільки створювати огорожу, указувати шлях, утворювати ліс, нескінченну гущавину, що оточує з усіх боків. Тобто завдання єгипетської колони насамперед декоративне, а не конструктивне. Цим пояснюються і її своєрідні горизонтальні поділи. Вони символізують рух навколо колони разом із процесією людей, які моляться.
Грецький архітектор вирішував у колоні передусім конструктивні завдання, прагнув зробити з колони справжню опору, готову протистояти найпотужнішому тиску, і підкреслював у формах колони вираження її функцій.
Перекриття — частина, що спирається й тісно пов'язана і співвіднесена з опорами.
Розрізняють перекриття двох видів:

— горизонтальне (Давня Греція) - стійко-балкова конструкція;
— аркове (Давній Рим) - аркова конструкція.
ПІДСУМУЙТЕ ПРОЧИТАНЕ,
ПЕРЕГЛЯНУВШИ ВІДЕОМАТЕРІАЛИ
посилання на відеоматеріал "Архітектура Давньої Греції"
посилання на відеоматеріал "Архітектура Давнього Риму"
ПОДАРУЙ ДУМКУ ДРУГОВІ
Підсумовуючи опрацьований матеріал дистанційного уроку, подаруй свої думки-враження від нього своїм друзям - продовж зміст поданих речень, запиши їх у зошит.
- Дистанційний урок "Архітектура - кам'яний літопис світу" мені...
- Я зрозумів/зрозуміла...
- Я запам'ятав/запам'ятала...
- Я навчився/навчилася...
- Я раджу...


- Підготуйте повідомлення про видатного архітектора світу.
- Проведіть творче дослідження на тему «Пропорції «золотого перетину» в архітектурі: пошук гармонії в різні епохи».
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ ДОДАТКОВИХ МАТЕРІАЛІВ
ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
ТА ПІДГОТОВКИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ:
- Архітектура: зародження, історичний розвиток, основні чинники існування [текст]
- Архітектура як мистецтво [презентація]
- Видатні архітектори: Василь Нагірний, Євген Нагірний, Іван Григорович-Барський, Юліян Ястремський, Вартоломей Растреллі, Володимир Ніколаєв, Олександр Беретті [текст, фото]
- Десять видатних архітекторів і творів архітектури XX століття [текст]
- Історія і напрямки архітектури [текст, фото]
- Ландшафтна архітектура [текст]
- Органічна архітектура [текст, фото]
- Сучасна архітектура: стилі, історія, розвиток, будівництво [текст, фото]